Itthon kell vasúti kocsikat gyártani

Itthon kell vasúti kocsikat gyártani

Akkor lesz érdemi nemzetközi érdeklődés a hazai gyártású kötöttpályás járművek iránt, ha az itthoni szükségleteket és igényeket is Magyarországon készült vasúti kocsikkal fedjük le. A potenciális külföldi vásárlók ugyanis ebből mérhetik le, hogy nálunk megvan a bizalom a hazai szolgáltatókban, hogy itthon gyártott eszközöket vegyünk igénybe – erről beszélt Tuzson Bence kötöttpályás járműfejlesztésért felelős miniszteri biztos, a Hungrail Vasútakadémia konferenciáján. Előadásában elmondta: ez egy olyan előfeltétel, amelynek megvalósítása nélkül lehetetlen kilépni Magyarországról.

A hazai vasúti, vagyis a kötöttpályás járműgyártás fejlesztése része a gazdaságfejlesztési stratégiának, vagyis az Irinyi Tervnek, amely Magyarország újraiparosítását szolgálja – kezdte felszólalását Tuzson Bence a Budapesten, a New York-palotában megtartott konferencián. Mint mondta, nagyon fontos, hogy legyenek olyan stratégiai ágazatok, amelyekben Magyarország gazdasági fejlesztése hosszú távon biztosított lehet. Meg kell határozni azokat a területeket, amelyekben kifejezett cél az ágazat megerősítése minden szinten. Ez pedig azt jelenti, hogy az oktatástól kezdve a gyártáson és az innováción át minden részterületet megfelelő szintre kell fejlesztenünk. Ilyen stratégiai jelentőségű ágazat a járműgyártás is – mondta el a miniszteri biztos.

A Hungrail Vasútakadémia konferenciáján úgy fogalmazott, hogy a kötöttpályás járműgyártásnak – amely Magyarországon a járműipar egyik kiemelt területe –, nagy múltja van hazánkban, és itt az ideje, hogy gondoskodjunk arról, hogy jövője is legyen.

Galéria

 

Ha megfigyeljük, hogyan változott 2000-től máig, illetve várhatóan milyen irányban alakul majd 2050-ig az igénybe vett közlekedési eszközök aránya Magyarországon, akkor azt látjuk, hogy a vasúti közlekedésben résztvevők száma továbbra is kitartóan növekedni fog. Ebből pedig kiderül az is, hogy érdemes a jövőről beszélni és gondolkodni, hiszen ezen a területen világszinten is folyamatos növekedés várható. Hazánkban 2015-ben 144 millió utas vette igénybe a kötöttpályás szolgáltatásokat, 2016-ból pedig egyelőre az első három negyedév adatai állnak rendelkezésünkre, de arányaikban már ezekből is látható, hogy nem változtak az utasszám-arányok tendenciái. Ennek több oka is van. Az itthoni árazás például ellentétes az európai trendekkel, ez egy fontos szempont, ami a vasút fenntartása érdekében érvényesül hazánkban – fogalmazott Tuzson Bence.

A konferencián az államtitkár amellett érvelt, hogy az elővárosok tekintetében, de az ország egészében is arra kell törekednünk, hogy a magyar emberek a lehető legkényelmesebb módon, a lehető leggyorsabban juthassanak el A pontból a B-be, vagyis az otthonuktól a munkahelyükre. Ez egy társadalmi cél, amelyet kiindulópontnak is tekinthetünk – értékelte.

A kötöttpályás járműiparban a legfontosabb, hogy megerősítsük a magyarországi gyártást. A kidolgozott cselekvési terv tartalmazza azokat az irányokat, amelyek megvalósítása felé el kell indulnunk – mondta az államtitkár, aki beszélt arról is, hogy kétféle igényt tapasztaltak. Magyarországon ma 2311 személyszállító jármű van forgalomban a MÁV-START-nál, az állomány azonban elöregedett. Az első tehát egy nemzeti igény, méghozzá az, hogy az ezek cseréjét és szervizelését – a lehető legnagyobb mértékben – hazai erőforrásokból oldják meg.

A hazai fejlesztések a külföldi sikerekhez is hozzásegíthetik a magyar cégeket

A miniszteri biztos hangsúlyozta, hogy csak akkor lehet kilépni a nemzetközi piacra, ha előbb már a magyarországi szükségleteket is a hazai járműgyártással elégítjük ki. Minden területen így vagyunk ezzel: a cégek akkor tudnak átlépni a határokon, ha előbb itthon kiérdemlik a bizalmat. Amíg ez nem valósul meg, addig szinte teljesen lehetetlen kilépni a külföldi piacra – mondta előadásában Tuzson Bence. Szerinte oda kell figyelni a hazai beszállítókra is. A járműgyártásban ugyanis nemcsak az a cél, hogy a végterméket Magyarságon szereljék össze, hanem az is, hogy a beszállítói oldalon egyre több olyan cég jelenhessen meg, amely együtt tud működni az itthoni gyártókkal.

Nem kell elmenni a világ végéig, hogy erre vonatkozó példákat lássunk – fogalmazott az a miniszteri biztos. Mint mondta, világszerte az a stratégia érvényesül, hogy a nagy gyártók mellett mindenhol megjelennek a kicsik is, amelyek vagy az előbbiekkel együttműködésben, vagy önállóan fejlesztenek termékeket hazai alapon.

Több előfeltételnek is teljesülnie kell ahhoz, hogy erősödhessen a gyártás Magyarországon. Tuzson Bence előadásában három olyan nagy területet jelölt meg, amelyben fejlesztéseket kell végrehajtanunk. Elsőként említette, hogy a minőségi gyártáshoz minőségi eszközökre van szükség, vagyis olyan gyártósorokat kell telepíteni, amelyek megfelelnek a 21. századi igényeknek. Elengedhetetlen az innováció felkarolása: ahhoz, hogy valamilyen saját termék létrejöjjön, a magyar államnak és a kormánynak is oda kell figyelnie arra, hogy az innovatív technológiai fejlesztésekre olyan forrás álljon rendelkezésre, ami elősegíti a hazai kapacitások kiépülését.

Nem kevésbé fontos a munkaerőhiány kérdésköre, illetve ennek kezelése sem. A kötöttpályás járműfejlesztésért felelős miniszteri biztos példaként említette, hogy hegesztőkből és villanyszerelőkből komoly hiány van Magyarországon. Tehát a „szakképzési láb” megerősítésére is szükség van. Több szempont is meghatározhatja a fiatalok jövőjét. Így például az ipar is igényli a megfelelő szakemberek képzését, ezért a szakiskolákat is újra kell indítani. Ebben pedig a duális képzésre kell alapozni, mert ennek révén olyan tapasztalatokat szerezhetnek a fiatalok, amelyekhez másképp nem férhetnek hozzá, s amelyekhez az iskolákban – a rohamos technológiai fejlődés miatt – nem állnak rendelkezésre a szükséges eszközök. A duális képzésben ugyanakkor egyfajta személetmódot, professzionális hozzáállást is elsajátítanak a fiatalok – mondta Tuzson Bence.

A Hungrail Vasútakadémia konferenciáján, A hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztése elnevezésű szekció munkájában felszólalt még Dunai Zoltán, a STADLER Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Erős Veronika, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. üzletfejlesztési igazgatója, Schwartz István, a MÁVSTART Zrt. általános vezérigazgató-helyettese, és Vásárhelyi Árpád, a Schenker Kft. ügyvezető igazgatója. A szekció munkáját Dunai Zoltán, a STADLER Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója vezette.

2016. május 3.